Saturday, July 4, 2009

Dugaan...

Salam..Hari Sabtu yang aku harapkan dapat dilalui dengan indah, direntap sezalimnya dengan berita-berita di dada-dada akhbar..Kenapa? Mengapa? Apa? Soalan-soalan ini terus bermain diminda ku...Perasaan ku kini tidak dapat ku gambar tertekan, sedih, simpati, malu, marah, benci, hina..semua ada..Bagi ku tahun ini adalah dugaan paling dahsyat aku terima...Hingga tekadang aku rasa tidak mampu untuk terus melangkah..Apa lah nasib diri ku...Apalah nasib keluarga ku...Hanya satu aku yakin dan percaya, Allah menciptakan setiap penceritaan itu adalah yang terbaik bagi Nya untuk seusai hikmah buat hamba-hambanya yg terleka...

Sejujurnya aku malu,walaupun aku bukan lah pendukung watak dalam kecelakaan yg menimpa keluarga ku kini...Aku malu dengan semua disekeliling ku..Aku dapat merasakan setiap bola mata yang memandang pasti ada sekelumit perasaaan sinis penuh kehinaan..Apakah salah ku? Wajarkah aku dilayan sebegitu rupa?...Namun aku tidak kisah tentang perasaan ku, aku hanya memikirkan bagaimana mama melalui hari-hari dalam hidupnya yang sememangnya penuh kedukaan, bagaimana abg ku menempuhi segala cabaran sebagai wakil ketua keluarga ku kini, bagaimana adik-adik kesayanganku menitip pemulaan perjalanan usia remaja mereka..."Mama, abg Kiki, Pajin n Yani sabar lah...Abg padi sayang kamu semua..Abg padi sentiasa di sisi kalian. Biar apa pun terjadi kita masih punya keluarga walau tidak selengkap org lain.." Semoga masih ada sinar...

"Ya Allah..Kau berikanlah kekuatan kepada kami semua ya Allah..Janganlah kau duga kami dengan dugaan yang kami sendiri tidak mampu menghadapinya..Atas apa yang berlaku, kami redha dan berserah kepada mu..Kami hamba mu yang lemah memohan ihsan dari mu..."

p/s: dulu aku suka sangat lagu ni..

21 comments:

Mohd Shazwan said...

sabar yek padi..dah ketentuan tuhan macam tu...ada la hikmah di sebaliknye tu...

yatiesamsul said...

xpe, sabarlah. semue yg belaku ade hikmah. if u dont mind, ape yg telah belaku?

'Cikgu Padi' said...

syazwan:tq bro..masih ade yg tak diskriminasi kat aku..

yatie:tah la ti,nak cakap pon susah..most of it are family prob la,tapi semua pasal my dad..main actor la..

Syafiq Zakaria said...

sabarlah padi seniorku.. mungkin ada hikmah disebaliknya..

Dayana said...

Zul, be strong, OK. Tuhan takkan bagi kita dugaan macam ni kalau kita tak boleh nak handle..

hang in there my friend.

'Cikgu Padi' said...

huhu..tu la pasal..tapi tetekan doh,rase mati jiwa ni...

yatiesamsul said...

take care bro. banyak kan berdoa insyaAllah tenang hati. :)

'Cikgu Padi' said...

tq yatie...awak pon jage diri k...

:: ARA :: said...

be strong bro!

Koyuki said...

Hmmm...paham sgt2...
take care of yourself n ur mom...dont stop supporting her. She needs u..really..
n one more thing...jangan mengeluh k?? Sabar adalah kunci untuk sumenye.One day...u'll realize when u wake up in the morning...n u never see the sunshine again...dont lose hope...it's because u r the sun..so lets shine!!!~Gudluck cikgu

'Cikgu Padi' said...

adik: tq ara...doakan abg ye..adik jage diri ye, abg serabut sagt skrang,bukan lupe adik tau..

koyuki: tq for all the advice..tq..

kecik said...

;)

peanut said...

abg... take it easy.. adik pham it's hard... tp abg kne kuat lalui sume nih... pcaye lah.. there always smthng behind all this.. cme kite xnmpk skrg... adik will alwys pray 4 my sweet brother... insyaallah.. padi strong kn!!!!

Roy said...

Bro...lu wat gua nk menitis air mata laa bro. Waa jiwa rock kapak...segan plak biler mate berkace2 nie, huhuu!

'Cikgu Padi' said...

jgn la syahdu sgt....

Atykhah said...

menangislah!!

mohd hairy said...

cikgu padi jangan sedih.. setahu sy cikgu padi seorang yang tabah =)be strong bro.. walaupapepon padi tetap comel =))

abdul said...

jangan bersedih wahai sahabatku..ingatlah seteruk mana pun dugaan mesti ada lg org lebih teruk dan dahsyat trima dugaan dari kita...

'Cikgu Padi' said...

terima kasih semu..kamu semua sumber kekuatan ku..tq

zai insyirah said...

'la tahzan'..Allah takkan uji kita jika kita tak mampu nak hadapi..ingt setiap dgaan mrpkan ujian Allah dan itu sume bukti kasih sayngNya..juz jd anak yg soleh n hnya Allah yg layak menghukum...

'Cikgu Padi' said...

tq zai...