Friday, October 22, 2010

Bekalan....

Apabila telah meninggal anak Adam, maka terputuslah segala perbuatannya kecuali 3 perkara:
Pertama, sedekah jariah
Kedua, ilmu yang bermanfaat
Ketiga doa anak-anak yang soleh untuk kedua ibubapanya...

Salam, Hadis di atas menerangkan tentang bekalan manusia yang ada selepas kematiannya. Saya terpanggil untuk berkongsi hadis ini setelah selesai menghadiri ceramah bersama Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM). Ceramah yang telah saya terima sebentar tadi amat memberi kesan dalam diri saya. dengan ini saya menyeru diri saya sendiri dan semua rakan2 agar memahami dengan mendalam maksud hadis di atas....Benar, semua orang penah membaca dan mendengar hadis bukan sekali malah berkali-kali, namun berapa kerat sahaja yang memahami dan menyelami pengertiannya..Adakah kita sudah bersedia, cukupkah bekalan kita dan yang paling saya terkesan apakah sumbangan kita untuk kedua ibubapa kita yang telah tiada, jika ada, makbulkah doa kita untuk kedua ibubapa kita..Bersedekah la kita kerana ia adalah bekalan yang paling mudah dan terbaik buat kita...Bukan nilai menjadi ukuran tetapi keikhlasan yang menjadi pertaruhan..Semoga kita akan dilindungi dan dilimpahi rahmat-NYA...


”Bersedekahlah kamu sekalian, meskipun dengan hanya sebiji tamar, sesungguhnya sedekah itu dapat memenuhi keperluan orang yang lapar dan menghapuskan kesalahan, sebagaimana air dapat memadamkan api”.


boleh layari web site ini untuk mendapatkan maklumat tambahan...

No comments: