Friday, June 26, 2009

Kematian..

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.” (QS. 29:57)

Salam..Penulisan kali ini hanyalah suatu peringatan buat diriku sendiri juga buat sekalian manusia yang waras, ia berkaitan tentang MATI. Saat ini, kita tidak pernah menemukan jejak orang-orang yang telah meninggal dunia mahupun terzahirnya rasa gerun pabila mengenangkan MATI . Kita saat ini masih hidup dan mereka yang akan hidup juga akan menghadapi kematian pada hari yang telah ditentukan. Walaupun demikian, masyarakat pada umumnya cenderung melihat kematian sebagai suatu peristiwa yang terjadi secara kebetulan sahaja. Kebanyakan orang menghindari untuk berfikir tentang kematian. Dalam kehidupan moden ini, kita biasanya menyibukkan dirinya dengan hal-hal duniawi semata-mata hingga terlupa akan wujudnya KEMATIAN ini.

Kita manusia yang diciptakan seorang diri haruslah waspada kerana kita juga akan mati seorang diri. Namun selama kita hidup, kita hampir selalu hidup untuk memenuhi segala keinginan sendiri. Tujuan utama kita dalam hidup adalah untuk memenuhi hawa nafsu kita. Namun, sedarlah tidak seorang pun dapat membawa harta bendanya ke dalam kubur. Jenazah dikuburkan hanya dengan dibungkus kain kafan yang dibuat dari bahan yang paling murah. Tubuh kita didatangkan ke dunia ini seorang diri dan pergi darinya pun dengan cara yang sama. Modal yang dapat di bawa seseorang ketika mati hanyalah amal-amalnya(ilmu,derma dll.) dan doa anak-anak yang soleh/solehah.

Semoga kita semua saling ingat mengingati antara satu sama lain...Di sini aku sisipkan lagu Iktiraf (doa taubat) buat tatapan semua..Yang baik dan buruk itu datang dari ALLAH namun kelemahan dan kecatatan itu dari diriku sendiri. Buat semua yang telah kembali kepada Nya semoga kalian ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman... AL-FATIHAH..

6 comments:

alihanafiah said...

mati itu pasti..hurm..semoga kita semua mendapat keredhaan allah..

'Cikgu Padi' said...

i'allah dek..kite saling ingat mengingat k..rock2 gak kn...hahahaah

anonymous said...

assalamualaikum cikgu.

mati itu akan tiba.

xpyah tunggu. xpyah kejar. keh3.

xpyah tgok depan. xyah tgk belakang.

xpyh menyorok. haha

'Cikgu Padi' said...

betol2..kita tak tunggu namun kite mesti sentiasa bersedia...

Azray said...

no komen...=)
Post tajuk seram! hehehe...
btw,bagus kuwakan post nie...sape bace mungkin terdetik ckit utk mperbaiki diri,tmasuk diri aku sndiri....

'Cikgu Padi' said...

bagus2...sebaik2 manusia adalah mereka yang mengingati mati...wayang2 gak tapi mati kene ingat...hehehehe