Wednesday, July 15, 2009

Nakal + Gedik = Inginkan Perhatian...

Salam...Kehidupan ku kini semakin normal, Alhamdullilah...Walau mentari belum sepenuhnya menyinar, namun awan mendung mulai berarak pergi... Persetan dengan itu semua..Kini aku masih menjalani praktikum di SK Seri Perling 2...Sekarang diorg tengah minggu peperiksaan, so keje aku tak banyak sangat la just jaga exam n tolong menanda paper exam skit2... Sebenarnya hari ni aku nak cite pasal seorang budak lelaki yang paling popular di sekolah aku.. Nakalnya tuhan saja yang tahu.. Kalau nak sebut semua yang die buat sampai esok tak tentu habis... Antara kelakuan terlapau budak ni adalah, bukak pakaian secara tiba2 di dalam kelas (atas alasan panas, bukan stakat seluar je ok..), tak buat keje sekolah (dah tu kacau orang), masa guru mengaja sengaje je die wat bising (menyanyi atau tepekik-pekik cam pompuan mati laki) dan keluar masuk kelas sesuka hati... Apa yang die inginkan? Kenapa die jadi camtu? Cacat atau terencat ke budak ni?

Tadi pertama kali aku jumpe die..Sangat mengujakan..Aku panggil n 'brain wash' die...mule2 die gelak-gelak, tapi tibe2 aku nampak matanya mulai berkaca..Hati ku meruntun sedih melihat keadaannya..Deraian air mata itu akhirnya terzahir setelah aku menyentuhnya dan memberinya nasihat...Seorang pelajar yang nakal n ganas diperkatakan itu juga mampu menangis...Aku berfikir dan menganalisis segala yang telah aku dengar dan aku lalui sendiri..Tuntasnya, dapat aku garapkan bahawa mereka yg selalu mendatangkan masalah di sekolah ini bukannya jahat dan nakal..Meraka terpaksa lakukan ini kerana inginkan perhatian...So, selidik latar belakang mereka dan dampingi mereka.. Tindakan segelintir guru yang memandang sinis dan memberi layanan kelas ke2 kepada mereka akan memburukkan lagi keadaan..Mama ku selalu berkata, "Sebagai guru kita bukan seorang pengajar tetapi pendidik. Pendidik dan pengajar adalah dua perkataan yang mendukung maksud yang sangat berbeza.." Semoga tulisan kali ini menjadi peringatan dan pedoman buat kita semua...


p/s: lagu ni aku bagi sebab kalau tgk budak2 nakal kat sekolah tu nangis sure aku teringat lirik lagu ni..." Aku bukannya superman, aku juga bisa nangis..."

6 comments:

Yuki Yusuf said...

Hmmm...ni baru betul2 cikgu...bdk2 mcm ni biasanya ade problem yg dieorg takbley nak telan sorang2...

...penah jd cikgu gak dulu...hihi

'Cikgu Padi' said...

really..koyuki jadi cikgu pe?bahasa melayu ke?

Yuki Yusuf said...

Kejap jer menyamar jadik cikgu...tapi ske bile bdk2 panggil.."teacher...teacher"
hehehe...

'Cikgu Padi' said...

ye ke?emm..mmg best pon..mule2 du;u bile bdk salam cium tangan bederau darah rase...huhuhuh..

Syafiq Azuan said...

Hehe. Sape la tu. Moh kita ke meja gosip. :D

Al boleh main solo. :D Terbaik. ada double paddle siap.

'Cikgu Padi' said...

ape gosip2...dosa k...