Wednesday, August 11, 2010

Air Mata RAMADHAN

"Penuhi Ramadhan mu dengan penuh kebaikan dan kebajikan kerana ia akan menjadi kekuatan buatmu dalam menghadapi Ramadhan yang akan datang dengan tanggungjawab yang lebih berat, itupun jika punya kesempatan untuk bertemu lagi dengan Ramadhan...."

Ini adalah bingkisan seorang ibu buat anaknya. Bait kata dalam ayat ini bisa meruntun hatiku jika difahami maksudnya. Satu perkara yang tidak pernah berlaku dalam hidupku telah berlaku semalam. Ketika berkumandang selawat bagi memulakan solat sunnat tarawih secara tiba-tiba air mata ku mengalir, aku cuba menghentikannya namun gagal....Mungkin ini yang dikatakan air mata Ramadhan, syukur aku diberi kesempatan bertemu ramadhan sekali lagi dan aku sangat-sangat merindui ibu ku....

"Mama..padi rindu mama sangat2, sorry tak dapat teman mama tarawih, teman mama sahur, teman mama buka...Ya Allah, kau pelihara mama ku dan lindungi dia semahumu, aku benar2 memohan kepada mu...AMIN "


Mama with her 56th birthday hadiah (japanies bamboo)

4 comments:

kawat berduri said...

setuju dgn kate2 cikgu padi... pagi td, mase sahur, tetibe terpikir, kalau la nie ramadhan yg terakhir buat kita semua, sbb nye mlm td sy mule mengimbas kembali peristiwa dan kaitkan dengan kiamat yg terlalu hampir dgn kite sume, tgk je la sekeliling, mcm2 petanda jelas kite sume dh nampak. Bunuh, buang bayi, cerai berai, ajaran sesat, seks luar nikah, bencana alam, semakin lame semakin banyak dan kerap berlaku... Ya Allah.. Andai ini yg terakhir......

p/s : mari pulang ke umah minggu nie... berbuka n bersahur dgn family tercinta....

'Cikgu Padi' said...

jika punya kesempatan saya pasti pulang tapi semuanya masih kabur...

Miss Aizamia_aRMAX said...

aku juga teringatkan mama ko padi..
n nasi lemak yg sgt sedap. hehe..

xlupe juga kpd ikan patn tempoyak dan ikan talapia budu ciptaan mak sendiri..
smuge kite tabah mengharungi puase jauh dr mak kite n mkanan yg mak kite masak mase bukak pose time kite ade kat umah... huhu

'Cikgu Padi' said...

ko saje kn zam nak menambah kepiluandi hati ini...huhuhuhu