Tuesday, August 17, 2010

Kenangan Ramadhan (Kisah 2)

Salam...Pape pon aku nak mintak maaf kalau entri sebelum ini agak keterlaluan....Sorry ek.....Ari aku nak sambung cerita berkaitam kenangan ramadahan ku untuk Kisah 2...Kalau sebelum ni cerita die cam kelakar sikit tapi kali ni agak berbeza.....Ceritanya macam ni....

Time aku sekolah menengah aku sorang je adik beradik yang duduk asrama, so blk umah jarang-jarang2 la....Oleh sebab itu dalam apa-apa hal aku selalu diutamakan oleh mama, hinggakan menentukan juadah berbuka puasa juga aku diberi keutamaan....Tapi sejujurnya mama tak 'bias' sebab setiap hari ikut selera lain2..Namun jauh disudut hati ni time kecik2 dulu aku sangat jauh ati ngan adik beradik aku sebab aku rasa macam diorang membenci aku...huhuhuhu.....Cerita ni juga berkaitan air kegemaran aku, 'Cincau'. Hari tu mama tanye nak buka minum apa, aku dengan selambanya cakap cincau walaupon baru 2 ari lepas minum cincau...Aku tak sangka mama buat betul2,aku pon ape lagi senyum la..hehehehe...Dah hampir waktu buka, aku masuk tandas nak buang air dan tiba2 aku terdengan suara orang membentak di dapur. Aku mendiamkan diri dan mendengar perbualan itu betol, ini suara adik Pajin (adik bawah aku) ni kata hatiku....

Pajin: Mama! Nape wat cincau lagi....

Mama: Tak pe la kan sedap, bagus tuk sejukkan badan..

Pajin: Ala...kan baru je minum kelmarin....Ni mesti "BUDAK GEMUK" tu mintak!!!!!! tak suke la!!! asyik die je.....

Aku terkedu dan tanpa aku sedari air mata aku mengalir seiring dengan laungan azan...Sayu hati ini, apa salah aku? Apa dosa aku? Cincau je pon....Aku terus menangis dan mendiamkan diri di dalam tandas hingga mama memanggilku kerana telah lewat waktu berbuka....Aku basuh muka dan mengeringkan air mata....Berlakon seprti tiada apa yang berlaku, aku duduk dan minum...Sekali lagi air mata ku mengalis sebaik air cincau kegemaran ku menerjah kedalam kerongkong ku.....MAMA!!!!!!

Namun itu semua kisah lalu, benar kata mama, ketika kecil kita belom matang dan sering perasaan dan kelakuan kita dipengaruhi emosi...Sebenarnya, adik beradikku tidak pernah membenciku cume aku je yang perasaan...Kini dah besar kitorg makin rapat dan akrab....Abang dan adik2 ku, aku rindu ingin berbuka dengan kalian....4 September aku balik..tunggu ye.....

9 comments:

Roy said...

Nie yg wat aku nk minum cincau n air tebu masak kambing kurmak ari nie, huhuhu!

Rapunzel Rambut Pendek said...

hahaha
aku nk beli air cincau laa arini...
nk bg ko...
kah3..
pastu ko mnangis utk aku..
bapak sweetnye...
hahhahaahhahahahah

Memer said...

Biasala tu,adik beradik mana yg xpernah jeles sesama sendiri masa kecik?
yg penting,hubungan adik beradik xkan putus walaupun apa yg berlaku,air dicincang xkan putus, xx

'Cikgu Padi' said...

roy n am: main2 kamu ye....siap kamu

memer:betol2, saya setuju...air cincau jika dicincang juga tidak akan putus....

Memer said...

;p

ReD PRiNCeSs said...

Aku tak suka cincau......nasib aku bukan adik ko...hehehe...(jgn mare ek...joking je)

NUNU EERA said...

ske bandung cincau.. ;0

Nur -al- Ain said...

budak gemuk comel ape ;) heheeee

Bunga Binti Nordin said...

happyt family