Thursday, August 12, 2010

~ Laskar Pelangi ~

Salam.....Hari ni pagi-pagi lagi aku ada kelas EDU 3108, Asas Kepimpinan & Perkembangan Profesional Guru. Kami diminta ke suatu bilik tayangan untuk kelas hari ini. Sebagai tugasan, kami perlu menonton sebuah filem dan menjawab beberapa soalan berkaiatan dapatan perolehan dari filem tersebut...Filem tersebut adalah "LASKAR PELANGI". Filem ini adalah sebuah filem yang sudah agak lama cume aku je yang baru tengok. Ia merupakan sebuah naskah filem yang diadaptasi dari sebuah novel di Indonesia. Aku terpanggil untuk menulis berkenaan filem ini kerana filem ini berjaya menyentuh naluri keguruan ku.....Rasanya takperlu aku cerita panjang, sesiapa yang berminat menjadi pendidik atau merasakan dirinya adalah seorang pendidik hebat wajar menonton cerita ini sebagai pedoman. Begitu juga kepada sesiapa yang selama ini memandang rendah profesion keguruan sila tonton filem ini....Akhir kata, aku BANGGA menjadi seorang pendidik.....


p/s:
- Fahami setiap bait kata dalam lagu 'Laskar Pelangi' nyanyian Nidji
- Takziah buat sahabaku Noor Faizah yang menerima berita pemergian nenda tercinta ketika kami sedang menonton filem ini tadi....Al-Fatihah

3 comments:

ReD PRiNCeSs said...

Aku dah pernah tengok citer ni kat Citra kalo x slp aku...mmg best kan...sesuai je untuk cikgu2...tapi bukan ke batch kite patut tangok sama2?...apsal kelas korg da tengok dulu??

Miss Aizamia_aRMAX said...

aku pun da tgok.. sdeh dan terharu ngan cikgu dan budak2 die.. sggup tgu buaya blah tuk g skolah..

takziah jugak tuk pa'e..
moga tabah kehilangan nenek di bulan puasa yg penuh rahmat ni.. semuga rohnya bersame org2 beriman..

'Cikgu Padi' said...

red:tah la...patutnye mmg tgk same tapi korg cam bercuti je...hehehee....cite die best

aizamia:betol3....tapi lintang tu tak dapat abiskn blaja...huhuhuhu