Friday, August 13, 2010

Kenangan Ramadhan

Salam.....Hari ini ramai teman-teman kolej ku yang pulang ke kampung halaman untuk berbuka bersama keluarga...Aku rasa nak sangat balik sahur, buka puasa n tarawih dengan mama tercinta, tapi apakan daya mama tak bagi balik....Dia kata "tak payah la balik, bazir tambang n penat badan je...batter dok sana buat kerja"...sebagai anak yang taat aku turunkan je....Time-time homesick nk balik ini aku ada 2 kenangan dalam bulan Ramadhan yang aku nak kongsi...

Kisah 1:
Time kecik2 aku suke menipu, dah jadi hobi dah. Kejadian ni masa aku tadika 5 tahun. Hari tu panas bukan main, balik2 tadika terus buka peti ais (lupe diri tu puasa, aku kecik2 mama dah ajar pose) bukak2 nampak air cincau lebih buka semalam (air cincau ni mmg kegemaran ku)...dengan senang ati aku tuang dalam 'kole' besi yang paling besar dan minum sambil naik bilik...aku betol2 lupe aku pose, sampai dah nak abis air br aku teringat yang aku pose.....terus aku berhenti dan beristigfar sambil2 sendawa kekenyangan...hehehee...aku letak 'kole' atas meja n terus tido....aku terjaga apabila nama ku di laung beberapa kali...

mama: padi!!!! Padi!!!!!

aku: ye ma, nape jerit2 ni...dah buka ke?

mama: hotak ko buke? ni mama nak tanye, sape punye 'kole' ni..(sambil tunjuk kat kole yang aku tinggal atas meja)

aku: (sumpah aku cuak, walaupon aku dikira terminum air tu...nk lepas dirinye pasal, dengan selamber aku jawab..)ooo.....tu ayah punye die minum time sahur tadi...ayah mmg suke minum tak hantar dapur....

~ pang!!!!!! pelempang mama hinggap kat pipi...adusss...~

aku: (dengan wat muke tak besalah) nape mama lempang padi?

mama: padi tipu mama!!!

aku: macam mane mama le tahu padi tipu?(dengan gaya budak nakal, tapi mata dah merah n air mata begenang)

mama: 'kole' tu masih bepeluh lagi, maksudnya br lagi orang munum, kalau sahur tadi mesti dah kering....

aku: camtu ke ma?......

mama: (mama tergelak sambil memujuk aku..) anak betuah betol....

haaaa...kan dah kantoi....camtu la serbe sedikit kenangan aku time kecik, Pengajaranya jangan menipu kalau tak pandai...hehehehe...Kisah 2 kite sambung nanti....Windunye kat mama.....

ni la rupe aku time kecik2, mmg rupe budak nakal kn???

6 comments:

ReD PRiNCeSs said...

hahaha klaka la ko ms kecik...bleh plak kantoi menipu....ni da besar ni da pndai menipu ke belum???

'Cikgu Padi' said...

aKU besar2 kudus...tak mau tipu2 dah....hheheheheehee

Nur -al- Ain said...

heheee.. mmg muke nakallll..

dari kecik mmg panggil padi ke cikgu? ke mmg name betul padi? heeeeee

'Cikgu Padi' said...

tak la...name betul zulfadhli julfekar....time kecik dapat name padi sebab abg pelat tak bole sebut fadhli..

Miss Aizamia said...

org pose dpt pahale.. ko dpt nampar.. hihi (joking ;p)

'Cikgu Padi' said...

tu la...lain kali jgn suke bohong org kalau tak pandai...mesti ko tunggu kisah 2 kn...esok2 k....